Otrzymałeś zawiadomienie od komornika o wszczęciu egzekucji przeciwko Tobie, a nie miałeś wiedzy o toczącym się postępowaniu sądowym? Podejrzewasz, że wierzyciel mógł wskazać sądowi Twój nieaktualny od wielu lat adres? Zastanawiasz się co powinieneś zrobić, aby uchronić się przed egzekucją?

Przede wszystkim powinieneś zapoznać się dokładnie z treścią pisma komornika. Tam znajdziesz informacje o tym, jaki tytuł wykonawczy stanowił podstawę wszczęcia przeciwko Tobie egzekucji np. nakaz zapłaty wydany w postępowaniu upominawczym zaopatrzony w klauzulę wykonalności. W treści pisma na pewno znajdziesz także informację o tym, który sąd wydał orzeczenie i jaka jest jego sygnatura. Jeśli masz z tym problem, zadzwoń do komornika (w lewym górnym rogu pisma znajdziesz numer telefonu do komornika oraz numer sprawy, który zaczyna się od liter „Km”). Pamiętaj, na podjęcie ewentualnej obrony przed egzekucją masz tylko tydzień liczony od daty doręczenia Ci pisma komornika, zatem musisz działać szybko i sprawnie. Po ustaleniu danych tytułu wykonawczego, udaj się do sądu, aby przejrzeć akta postępowania sądowego. W aktach sądowych znajdziesz informację na jaki adres sąd wysłał Ci wyrok/nakaz zapłaty, w jaki sposób doręczono pismo, a także z jaką datą. Przede wszystkim zaś dowiesz się czego dotyczy sprawa. Jeżeli ustalisz, że wskazany przez powoda adres nie był Twoim aktualnym adresem na dzień doręczenia przez sąd nakazu zapłaty/wyroku, postaraj się zgromadzić dowody, które potwierdzą ten fakt. Takim dowodem może być np. decyzja o zameldowaniu na pobyt stały, kserokopia Twojego dowodu a nawet zeznania świadka (wskazanego z imienia i nazwiska wraz adresem do doręczeń). W terminie tygodnia od daty doręczenia Ci zawiadomienia o wszczęciu egzekucji masz prawo wnieść zażalenie na postanowienie w przedmiocie nadania przez sąd klauzuli wykonalności wyrokowi/nakazowi zapłaty wydanemu w Twojej sprawie. Takie zażalenie wnosi się do sądu drugiej instancji za pośrednictwem sądu pierwszej instancji. Co to oznacza w praktyce? Zażalenie kierujesz do sądu drugiej instancji, ale składasz je w sądzie pierwszej instancji (np. nakaz zapłaty wydał w pierwszej instancji Sąd Rejonowy, zatem zażalenie kierujesz do Sądu Okręgowego, ale składasz w Sądzie Rejonowym). Jeśli wysyłasz zażalenie pocztą, jako odbiorcę wskazujesz sąd pierwszej instancji. W zażaleniu wnosisz o uchylenie postanowienia sądu o nadaniu klauzuli wykonalności. W uzasadnieniu wskazujesz, że wyrok/nakaz zapłaty nie został doręczony na Twój aktualny adres. Na potwierdzenie tego faktu wskazujesz określone dowody. Zażalenie podlega opłacie w kwocie 30,00 zł (słownie: trzydzieści złotych)